נח  -  הקשת שבענן

נסו לשאול: למה הקשת – בענן? מה הקשר בין השניים?  לא נתקלתי בתשובה אחרת מאשר: ברור, הקשת מופיעה כשיש עננים וגשם!  תשובה טובה ונחמדה, אך לא תואמת את הכתוב במקרא. 

'ענן' מופיע בתנ"ך עשרות פעמים, אל לעולם לא בהקשר של מים וגשם!  באמת? מוזמנים לבדוק. עננים של גשם נקראים במקרא 'עבים' או 'נשיאים'. 

אם כך, כדאי לברר ולעיין מחדש בנושא הקשת בענן, המוצגת כאות לברית הראשונה שנכרתה עם האנושות. האם הקשת אינה רק אות, מעין תמרור, כתזכורת להבטחה כי לא יהיה עוד מבול? אולי טמון באות הזה מסר עמוק יותר? 

נתחיל בשאלה: אם ענן אינו קשור למים, למה הוא כן? ובכן, בעיקרון הוא חלק מהמערך של "חֹשֶׁךְ עָנָן וַעֲרָפֶל". סוג של חשכה. כך גם עמוד הענן, וענן הקטורת שמכסה את הכפורת, ועוד. אם כך, הרי לפנינו זוג של ניגודים: קשת, כסוג של אור, לתוך ענן, כסוג של חושך. "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ. וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן. וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר". 

האמנם, הקשת נועדה להזכיר את הברית לאל עצמו? אמנם כך משתמע, אבל אין ספק שזה מוזר, שהרי, 'ברית' היא בין שני צדדים!  מה עם הצד השני, עם האדם, האנושות? האם טמון כאן מסר 'מתחת לרדאר'?  

ואכן, מסתמן כי הקשת אינה אות לברית בלבד, היא מעידה על הברית עצמה. נזכיר, כי גם ברית המילה, מוצגת גם כברית עצמה, וגם כאות הברית. 'קשת בענן', אור לתוך סוג של חושך, מהווה חזרה על אירועי היום הראשון לבריאה, אך ברמה חדשה: כעת גם האדם שותף!  

הברית שלאחר המבול מהווה איתחול מחדש לעולם, בשיתוף האדם. מעבר להבטחה כי לא יהיה עוד מבול, הברית הראשונה עם האנושות משמעה: גם במצבים של 'ענן' – אנחנו אחראים להכניס לעולם  את האור ואת הצבע.