קורס


קורס
"עיון בתנ"ך – דרך הסמל", קורסים מחדשים ומאתגרים

(פתוחים לבקשות לקורסים במקומות נוספים, במידה ויש התארגנות מקומית לכך, גם בבית פרטי)
התנ"ך השפיע בצורה עמוקה ביותר על עולמנו.
בקורס נתמקד בעובדה כי התנ"ך מדבר אלינו גם באמצעות הסמלים שבו,
הקוראים לנו באופן חי ומתחדש - לשים לב. לסמלים יש כח של חיבור לכל אדם באשר הוא.

ניווכח כי יש שיטתיות בדרך הצגת הסמלים, שבסיסה הוא בהופעתם כצמד של ניגודים.
השיטה מתמקדת במתח הנוצר בין הניגודים, ולא בכל סמל כשלעצמו.
כשנחשוף את השיטתיות יהיה בידינו כלי נוסף לעיון בתנ"ך.
נעמוד על כך כי מתוך כך משתקף תהליך, ולא רק נקודות נפרדות, דבר שיתן לנו תובנות לחיינו.
נגלה גם, כי בלב כל סיפור יש נקודה, שבה הכתוב עצמו אומר:
עזבו את הסמל, אל תחזיקו בו, הוא אינו העיקר.
העיקר שדרכו הבנתם משהו, על החיים, על עצמכם...

נעגן את הדברים בהגותם של אנשי רוח, שעסקו בתפקידו של הסמל בתרבותנו:
פילון; ק. יונג; א. קסירר; ק. לוי-שטראוס; רש"ר הירש, ועוד.
ניגע, מתוך ההקשר הרחב של הנושא, גם בשאלות מקיפות יותר,
ובתהליכים שעברו על היהדות מאז ימי התנ"ך ועד היום.

לאורך השנה נשלב גם מבט מחדש על ארועי לוח השנה, מתוך ההקשר של 'דרך הסמל'.

מכון "דרך הסמל" להתחדשות יהודית. הוקם על ידי מאיר חרמון בסיוע צוות חשיבה.
התמקדות בגישה רעננה לעיון בתנ"ך,
והמגמה היא ליצור שיח סביב מקום התנ"ך ביהדות, מתוך התמקדות בכתוב התנ"כי עצמו.

מתכונת:
פגישה שבועית של שעה וחצי.

כאמור, ניתן לפתוח קורסים באזורים נוספים, בהתארגנות של 12 משתתפים לפחות. לפרטים צרו קשר.

קהל יעד: אוהבי תנ"ך, לא נדרש ידע
דרישת סף: ראש פתוח

מנחה: מאיר חרמון, מרצה וותיק לקהלים מגוונים, מנחה חוגי תנ"ך, מחבר הספר "סמלים בתנ"ך, עיון בתנ"ך בדרך הסמל". ראובני,2012.
M.A. במחשבת ישראל ומדע הדתות באוניברסיטה העברית; למד גם בהרווארד; היה שליח חינוכי של הסוכנות היהודית ועוסק גם בנגרות.
לפרטים והרשמה: מאיר 050-7600904 , meirh77@zahav.net.il
הרחבה בנושאי 'דרך הסמל' באתר: www.symbolpath.co.il

נושאי הלימוד:
1. נקודות המפנה בתהליך ההעצמה האישי של יעקב: מעוקב ובורח – למנהיג ומוביל, תהליך המגולם בפסוק
"במקלי עברתי... ועתה הייתי". המעקב המדוקדק בפרטים של הכתוב ייתן השראה לחיינו.
2. משה רבנו. קווים לתכונותיו ולהתפתחותו של מנהיג, מתוך מעקב אחר מטהו:
מעמד המינוי. החל מהשאלה המוזרה "מה זה בידך?" המנוסה של משה ממטהו שלו, וההתגברות.
10 המכות, 'מטה' מול 'יד': הסתמכות על אמצעים חיצוניים מול הכוח הפנימי.
3. דוד וגולית מול בלעם ואתונו: השוואה 'לא מקובלת', שנובעת מיסוד משותף בתיאורים: חרב מול מקל.
4. פרשת ציצית: תהליך ההתפתחות הרוחנית המוצע לאדם. מ'כנף הבגד' ועד 'פתיל תכלת'
5. המלח. תפקידו הייחודי בתנ"ך כמכיל זוגות ניגודים בו עצמו. גם חורבן וגם תנאי לקורבן.
6: נושאים פתוחים, ע"פ בחירת המשתתפים, לאור הנלמד עד כה.
אחרי הכרות עם העקרונות והכלים של 'דרך הסמל', ויישומם בסמלי תנ"ך– ניתן לפתוח את הדיון לסמל שייבחר ע"י המשתתפים.
למשל: שופר ויובל; סוכה; ה'ריצה'; היונה; המספר עשר בתנ"ך; מחזוריות השבע.
7. השבת. האם היא סמל? איך ניתן להבין יותר לעומק: מהי שבת? - מחזוריות ה-7 כספירלה.
8. "הקשת בענן". לא רק מיקום פיסיקלי, אלא יסוד רעיוני.
9. הנשר והנחש – כלים להתמודדות עם מצבי קונפליקט
10. תפקיד החיות כסמלים מורי דרך לאדם. מהבריאה ועד אחרית הימים. מבט חדש ופורה.
11. התנינים הגדולים בפרק א' בבראשית. מיהם, ולשם מה הם שם?
12. על משמעות העיקרון "שנים מקרא ואחד תרגום". וכן, עיון מחודש ומרתק בבראשית פרק א'. ועוד...

תועלת: הנושאים שיעלו בקורס ינגישו את התנ"ך מחדש, באור רענן, ויעשירו את המבט על החיים בכלל.