דרך הסמל

    

דרך הסמל
דף הבית >> נושאי הרצאות

ההרצאות מלוות במצגות.  ניתנות גם באנגלית.                                         המלצות - בתחתית העמוד
 
להזמנות:  מאיר חרמון   050-7600904.    meirh77@zahav.net.il

1. מגילות מדבר יהודה - ואנחנו.       
דיון בסימני השאלה שנותרו בעינם בהבנת המגילות, והרלוונטיות של הכתוב - לחיינו כיום.                         
מי היתה עדת המגילות? על סוגי המגילות והפשרים; הנוסחים של המקרא; 
על פלגנות הכיתות בישראל; אמונות ומנהגי הכת; התיוונות ונצרות; הלכה ורוחניות.  
מהו המסר מאז - למציאות של היום? מבט מקיף על הצדדים השונים של הנושא.     (ניתן גם כקורס)

2.הסמלים שבתנ"ך - תובנות לחיים.      הגישה מודגמת בספר 'סמלים בתנ"ך'.  ראובני 2012
 
עיון בתנ"ך מתוך התמקדות בסמלים שבו - מתגלה כפורה ביותר.
תובנות חדשות על הטקסטים הכל כך מוכרים לנו נחשפות לעינינו.    חפצים כמו המקל-המטה, מושגים כמו 'ריצה',
או תפקידן של החיות בפרקי התנ"ך - פותחים עבורנו אופקים חדשים, על חיינו שלנו, הישר מכבשון התנ"ך. (ניתן גם כקורס)




3. מעגל השנה: החגים.                        או: בשביל מה צריך בכלל (כ"כ הרבה) חגים ? 
עיון בייחוד של כל חג. במה מעשירים החגים את מורכבות חיינו, היום, לא רק כימי זכרון הסטוריים? 

4. מחזוריות ה-7 ביהדות.                 מבט מחדש על מהות השבת . 
 תהליך מחזורי שהוא בעצם ספיראלה עם שלש לולאות מקבילות: השבוע, השנה והשמיטה-יובל. 
המשותף לכל הלולאות: ששה, שלעומתם בא השביעי. לאן מכוונת הספיראלה?
ומה כל זה אומר לנו על מהותה של השבת?  רמז: פסק זמן.  (המאמר בנושא: באתר 'ערך מוסף' של בית אביחי)

5. על מוסר - וייסורים                      
האם יש קשר בין המושגים, ומה בכלל מקום הייסורים בחיינו ? 
 איך מוצג הנושא במקרא, ומה מלמדות אותנו ההצבעות של חז"ל בנושא?   - רמז: אופטימיות. 

6. על תפקיד החיות כמורי דרך לחיינו הרוחניים. 
 מדוע יש שימוש כה נרחב במשלים על חיות?  מדוע אנחנו מרותקים לסרטי טבע ? 
ומדוע מתוארים אחרית הימים ע"י תיאורי חיות - "וגר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ"?  תובנות מחדשות ומרתקות.

7. על אור וחושך - ומה שביניהם .  מורשת הרב מניטו להבנת מציאותנו כיום. 
הרהורים על המסר של חנוכה, - ולא זה שמלמדים אותו בגן הילדים. 

8. יום כיפורים ופורים.                    ניגודים משלימים. 
 האם מוצדק כי דימוי 'היהודי הראוי' - קשור בעיקר ליום הכיפורים? 
ולמה ימי הפורים 'לא יישכחו לעולם'? 

9. על המשמעות הסמלית הייחודית של המלח    
ועל הסיבה לכך שהוא תמיד על שולחננו, ומשלים את השלישיה: לחם, יין ומלח.
וגם: איך מתקשרים הדברים לים המלח?              (ניתן לעיין במאמר המלא, באתר 'דעת')

10. ידידיה, הוא פילון האלכסנדרונימהי תרומתו עד ימינו ?  
ובנוסף - דיון מדומיין בינו לבין ר' יוחנן בן זכאי: 'פני היהדות לאן? - מבט ל-2000 שנה קדימה'. 
                                                                                                                                                                            
11. מספרים ומשמעויותיהם בתנ"ך. 
 מבט מרתק על המשמעויות הסמליות של מספרים שונים, כפי העולה מתוך עיון בתנ"ך. 
המבט מעשיר את העיון בתנ"ך: על ההבדל בין ה-7 לבין ה-10. הייחודיות של ה-2. 
הקשר בין 3 ל-4. 40. 120 ועוד.            (ו... אין שום קשור לגימטריה). 


12. הרמב"ם, ודרך הזהב                  עיון ב'שמונה פרקים', עם דגש על שאלת הטוב והרע.  
הקיצונויות הן תמיד שליליות. על חידושו הגדול של הרמב"ם, שלא תמיד עומדים על משמעותו. 
(אולי מפני שלא קל ליישמו...) 

13. ליאונרדו דה-וינצ'י והתפתחות המדע המודרני 
 כשרון הציור שימש בעיקר כאמצעי לביטוי המסר המדעי שלו. מהי תרומתו לעולם המדע של היום?   
ואיך כל זה מתקשר למחשבת היהדות?

14. הפלא של חתך הזהב. 
 על הקשר שבין מתימטיקה לבין ערכים רוחניים. מבט על הסוד שבעולם. 

15. התפתחות הכתב והכתיבה. האם הגולם קם על יוצרו?  
מכתיבה על אבן ועל קלף, ועד כתיבה ווירטואלית. על הקשר (ההפוך?) בין תהליכים טכנולוגיים ורוחניים. 

16. ארבעים ושמונה הדרכים בהם נקנית התורה.  
מיון ועיון ברשימה שבפרק ו' במסכת אבות מעלה מבט חדש ומפתיע לגבי השאלה: "מהי תורה?" 

17. מה קרה במאה הראשונה?                     יהדות, נצרות, וגנוסטיקה.  
עיון במאורעות ההסטוריים וביסודות הדתיים של המאה, ששינתה את פני העולם המערבי, עד ימינו אנו.

18. מקומם של 'התנינים הגדולים' בסיפור הבריאה. 
עיון בנושא מתוך הבנת ההבחנה המשמעותית בין 'מיתולוגי' לבין 'מיתי'.  
על המקום המרכזי של הסמלים בתנ"ך, כאמצעי לקליטת המסר הרוחני

19.  המושגים המרכזיים בפרשיות חתימת התורה:  מצוה; תורה ; שירה
מבט פותח, ומאתגר, על המסר המרכזי של חמשת חומשי התורה, המודגש עם חתימתה



 

ההרצאות ניתנות בקהלים מגוונים: קהילות לומדות; דיור מוגן; ערבי תרבות; וכו'.
ההרצאות ניתנות גם באנגלית.
אפשרות גם לסידרת הרצאות בנושא מסוים.
אפשרות גם לפעילות עם איפיון של סדנא, בית מדרש יוצר.

מחיר להרצאה בודדת   (למעט שתי ההרצאות הייחודיות, הסמלים בתנ"ך  והמגילות הגנוזות)
       : 600 ש"ח (לא כולל נסיעות).
לתיאום הרצאות: 050-7600904, מאיר. meirh77@zahav.net.il

 




המלצות:

2.6.2016

בשנה האחרונה השתתפתי בקורס בשם "תנ"ך על פי תורת הסמלים" שהועבר במסגרת תוכנית לימודי בוקר "אל גיל"
בבית יהודית - מינהל קהילתי "גינות העיר". 
 
חומר הקורס הביא אצלי לראיית הטכסט התנכי מנקודות מבט חדשות, וההרצאות שניתנו תוך שיתוף ועידוד הלומדים,
תרמו למעורבותם ולהגברת העניין בחומר הלימוד, ולהבנה עמוקה יותר.
 
הייתי שמחה להמשיך את לימודי במסגרת קורס  כזה.
 
בברכה,
תמר הרון (MSw).
 
5.6.16
נהניתי מאוד מהשיעורים והצטערתי כל פעם כשלא יכולתי להגיע.
השיעורים היו מעניינים מאוד ותרמו לי רבות. הם העמיקו את ההבנה שלי והוסיפו לי נקודת מבט שלא הייתה לי לפני כן. נוסף לי רובד נוסף,
גבוה יותר ומעמיק יותר להבנת התנ"ך. נראה לי שאני רואה כעת בעיניים "חכמות יותר".
נחשפתי לדרך הסמל ולשיטתיות בהן פועלים הסמלים. והמסר של מה שמתהווה בין הניגודיות שבין שני הסמלים.
הניגודים שכל אחד עומד בפני עצמו אבל יש חשיבות לאינטראקציה ביניהם, וקיום האחד תלוי בשני, וכל אחד מהם עוזר להבין את השני.
והחשוב הוא שזה נותן לנו תובנות לגבי החיים שלנו. ומאיר הדגיש את החיבור שאנחנו יכולים לעשות מהתובנות האלו לחיים שלנו.
וזו נקודה ראייה שאני בהחלט אקח איתי  בהמשך.
אהבתי את הדרך שבה מאיר העביר את השיעורים, את השיח שהתפתח בשיעור והחשיבה המשותפת כשכל אחד הוסיף מעצמו.
זה בהחלט קורס אחר שונה ומיוחד במינו. ואני ממליצה עליו בכל פה.
אביבה
 
 
30.6.16
מאיר
כאשר נרשמתי לקורס "תנ"ך עפ"י תורת הסמלים" הכרתי כבר סמל מקראי. שנים רבות עבדתי בבית הספר לרפואה
והכרתי את הנחש המתלפף על הלפיד הצמוד לאות א של האוניברסיטה וכן מהווה את סימלם של הרוקחים.  
היה לי גם מפגש יומיומי עם הנחש הצמוד לימינו של ספר, שכן זהו סימלה של הספריה הרפואית שבה עבדתי.
חשבתי שהקורס יעסוק בנחש ובסמלים דומים לו.
אבל כשהגעתי לשיעור התברר לי שתורת הסמלים היא מבט חדש ובלתי מוכר לי של התנ"ך. זוית ראייה מיוחדת במינה  
על צמדים של סמלים, ניגודים שיש בהם מתח ולאחר שהם ממלאים את יעודם הם נעלמים. ראינו דוגמאות  רבות לכך בכיתה.
קראתי את ספרך "עיון בתנ"ך ובדרך הסמל" - על המקל והמטה. נהניתי מהדרך שבה אתה מציג את הרעיון לאורך המקרא.
וכן גם את ההשוואות הרוחביות (בין יעקב ודוד, בלעם ודוד, יעקב משה ואהרון)
אני מקווה שתמשיך להוציא ספרים על סמלים נוספים.
מאחלת לך בהצלחה,
עדנה
 

   
      משובים, הרצאה על גישת 'דרך הסמל' במסגרת תכנית גוונים למורים
:

15.8.13           
מאיר, שלום,
השיטה הזו מקובלת עלי ויש לה פוטנציאל גדול.
אני נוקט אותה באופן אינטואיטיבי בדרכים כאלה או אחרות ובהזדמנויות שונות.
לעתים אני נוקט את המושג "סמל" ולעתים - מושגים אחרים, אך הטכניקה דומה לזו שהצגת. ...
מדובר באמצעי יעיל וקל ליישום. מורים ותלמידים עשויים למצוא בו עניין.
אני סקרן לראות את הנושאים הבאים שהצגת בסוף הספרון. 
אבדוק אם אפשר לשלב הרצאה שלך באחד הקורסים.
מאחל לך הצלחה בפיתוח הנושא!
 
שנה טובה,
דוד כהן-צמח.  מכללת דוד ילין. מכון כרם. מקרא.
 
 
ההרצאה נתנה חומר למחשבה. מעניין ומרתק מאוד. 
 
מצאתי המון הבדלים בין הגישה לבין העיון הפרשני המוכר לי. הגישה מאוד פוריה ומענינת ונותנת המון נקודות לחשיבה.            אהרוני רחלי.      
 
א. במהלך ההרצאה התחדשו עבורי רעיונות.
ב. נדרש שיפור במדיה ובכתב של המצגת!
ג. בתחילת ההרצאה ניתנה אפשרות לקהל לבחור את הרעיונות והמידע הרצוי בהרצאה. שיתוף הקהל בנידון היה מוצלח.
ד. מצאתי פן נוסף לנושא הסמלים בגישה שהוצגה. מצאתי דרך לחשיבה אחרת.
                        מלכה שוורץ ואתי יהודה.

הפרשנות שלך מרתקת! ומחייבת עיון והעמקה... נמשיך בדו שיח לאחר שאלמד ואעמיק בדבריך. ד"ר דן אלבו. 19.8.13                        
בעקבות ובהשפעת גישת "דרך הסמל" עיינתי שוב בתפילת רבקה בבראשית (כה: כב – כג)  ובסמלים הפזורים בפרקים הקודמים
בניסיון להגיע להבנה חדשה של שני הפסוקים שבם עסקתי בעבר.



 

 

 

Bookmark and Share
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...


צור קשר
 
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


.
.

הערות והארות יתקבלו בשמחה. לפרטים: מאיר חרמון, 050-7600904   |    מייל: meirh77@zahav.net.il    |    אתר : SymbolPath.co.il                      
לייבסיטי - בניית אתרים